top of page

הדושות באיורוודה ותזונה מתאימה

עודכן: 15 באוג׳ 2021


כל הדושות קיימות בכל אדם אולם דושה אחת או יותר יכולות להיות דומיננטיות ולבוא

לידי ביטוי, הדושות, טיפוסי הגוף, מתייחסים לגוף הגשמי, המנטאלי והרגשי, למחלות, למבנה הגוף, להרגלים ועוד. Vatta ואטה אנשי ואטה מאופיינים במבנה גוף כחוש ורזה, לעתים בחוסר פרופורציה, גפיים ארוכים. לואטה הליכה מהירה, דיבור מהיר ואף לא ברור, תפיסה מהירה וזיכרון קצר טווח, חדות חושים. עיניים קטנות ושקועות והם בעלי תקשורת מצוינת. אם אתם מכירים אנשים רזים מעוררי קנאה עם חוסר תיאבון זה אילו הם הואטה.

הם בעלי דמיון מפותח, רוחניים, זקוקים למרחב מחייה אוהבים להתבודד.

הם סובלים מיובש בגוף, עצירות, קור, חרדות. במצב קיצוני ולא מאוזן הם נכנסים לתחושת בדידות, חרדות וריקנות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות בשלד גוף, אוסטיאופורוזיס, חולשה, שחיקת סחוס, מחזור בלתי סדיר וכאבים בגוף.

Pitta פיטה אנשי פיטה הם בעלי מבנה גוף ממוצע, צבע עיניים בהיר, שיער דק ובהיר, נמשים. הם מנהיגים, כריזמטיים, אינטליגנטיים, בעלי ראייה חדה וחודרת, ביקורתיים, בעלי זיכרון מצוין, יכולת למידה גבוהה בעל פה, תיזהרו הם גם בעלי מזג חם, מתרגזים בקלות האש עולה צפה ומתפוגגת מהר והם שוכחים מהר על מה עלתה חמתם. סובלים מבעיות במערכת העיכול, עור, פריחות, אקנה, דלקות, תחושת בערה בגוף, גלי חום גם לא בגיל המעבר, כשיש חוסר איזון הכעס משתלט עליהם ללא סיבה מוצדקת.

Kapha קאפה אנשי קאפה הם בעלי מבנה גוף רחב, מסת גוף גדולה, נטייה לעודף משקל, מיוצגים ע"י האדמה. סימפטיים, סבלניים, מתחשבים, בעלי חמלה, סלחניים, איטיים, מייצגים יציבות, כובד ראש. אוהבים לישון ומתקשים לקום בבוקר. קשה להם לתפוס חומר לימודי אבל מהרגע שנקלט יישאר בזיכרון לטווח ארוך. בחוסר איזון הם נכנסים לאובססיה, היקשרות לחפצים, רכוש, דעות ואמונות כי היציבות שלהם מתערערת לכן צריכים להיאחז במשהו. סובלים מבעיות במערכת הנשימה, כאבי ראש ומגרנות, נטייה לעודף משקל, צבירת לחות בגוף, דיכאון, צורך בשעות שינה מרובות, עצלנות.

מזונות מומלצים לפי טיפוסי הגוף באיורוודה

Vatta ואטה

אנשי ואטה זקוקים ליותר סיבים תזונתיים בגלל היובש, דגנים מלאים מבושלים עם הרבה מים. עדשים ושעועית מש שעוזרת לתנועת המעי. שעועית על כל סוגיה, בגדול שעועית כבדה לעיכול אך יותר טוב אם מנביטים אותה.

כל הירקות למעט מצליבים מייצרי הגזים. עדיפות לירקות מבושלים על פני טריים כדי להזרים חום למערכת העיכול.

שמנים בכבישה קרה, אגוזים וזרעים, מוצרי חלב, עוף ודגים. בשר אדום לא מומלץ.

מעט תבלינים ובמיוחד המחממים כגון, פלפל, ג'ינג'ר קינמון. כל הממתיקים למעט דבש.

לאנשי ואטה לא מתאים לאכול אוכל נא הם צריכים אוכל מחומם.

פיטה Pitta

אנשי פיטה הם מלאי אש, עדיף שיהיו צמחונים או טבעונים.

מתאים להם לאכול דגנים, במיוחד שעורה ואורז כי זה מקרר ומשתן. גם קטניות והמון ירקות במיוחד ירקות ירוקים עם הרבה עלים ופירות מתוקים.

שמן קוקוס מומלץ מכיוון שהוא בעל תכונות מקררות. אגוזים וזרעים רצוי לאכול במידה

ניתן לאכול גבינות רכות.

אנשי פיתה רצוי שימנעו מתבלינים מחממים כגון פלפל חריף ומלח.

לא מומלץ - פירות הדר, מזון מטוגן ושומני, כמעט כל סוגי השמנים, בשר, דגים ואלכוהול.

Kapha קאפה לאנשי קאפה מתאים דגנים כגון שעורה, שיפון, אמרנט, תירס ודוחן. קטניות מכל הסוגים. כל סוגי הירקות למעט בטטה ותפו"א, פירות במידה. בגדול שמן לא טוב לקאפה אבל שמן זית, קנולה, שומשום וחרדל לצרוך במידה. גהי חמאה מזוקקת וחלב עיזים.

דגים וביצים ללא חלמון, שאר מוצרים מהחי לא מומלץ. כל התבלינים למעט מלח.

מים ותה צמחים עם דבש.

לא מומלץ לאנשי קאפה לאכול אורז, חיטה ומוצרי חלב כי הם מעוררי ליחה.


947 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page